maandag, oktober 30, 2006

Marathon
Ik heb net zitten huilen bij een aflevering van "Marathon", een geweldig goede canvas-documentaire-reeks. Het gaat over zes onsportieve Vlamingen waar ik me meteen in kan herkennen. Allemaal hebben ze, net als ik, al levenslang excuses en smoezen verzonnen om toch maar liever in de zetel te blijven hangen en niet te hoeven sporten. Vorig jaar hebben ze daarmee gekapt. Ze werden geselecteerd om deel te nemen aan een televisieprogramma dat hen zal helpen klaarstomen om op een jaar tijd de marathon van New York te lopen. In de aflevering van gisteren liepen ze de twintig kilometer van Brussel. Vijf van de zes haalden de start, vier van de vijf haalden de finish. En ze leken niet eens stikkapot. Ik moest ervan huilen. Het was zo mooi, zoveel overwinning op zichzelf, terwijl het zo onhaalbaar had geleken. Vijf maanden eerder zaten ze 'in het rood' na drie minuten lopen. Nu liepen ze twee uur en een half, en het leek hen goed af te gaan. Maar dat vond ik niet eens het mooiste. Wat me ongelooflijk trof, was hoe grààg ze aan die wedstrijd wilden beginnen. Het zou hun grootste straf zijn, mocht de coach gezegd hebben dat ze niet mochten starten. Het was sterk.
Ikzelf startte ooit in een wel erge vlaag van ik-ga-mijn-leven-beteren-bui aan een start to run-programma. Het was twintig jaar geleden dat ik nog noemenswaardig gesport had. Het programma begon met een minuut lopen, een minuut stappen. Zo een kwartier lang. Tijdens mijn eerste loopminuut stierf ik. Mijn toen nog verloofde, altijd steunend aan mijn zijde, liep een eindje vooruit, op mijn vraag. Ik wilde niet dat hij me zag rood worden, dat hij me zag zweten in mijn nek, dat hij me hoorde puffen, nog voor we het einde van de straat zouden bereikt hebben. Het trainingsschema schreef een dag rust voor en de dag daarna wachtte de tweede training. Ik gaf op. Ik deed het niet. En dan te bedenken dat ik, had ik volgehouden, ook de twintig kilometer van Brussel had kunnen lopen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage