zaterdag, december 15, 2001

Droom
Heel gek gedroomd vannacht. Vanmorgen eigenlijk, want het zat nog heel vers in mijn geheugen. Een droom waarin allerlei elementen niet kloppen en dat is niet zo uitzonderlijk, maar wat wel bijzonder was, was dat ik een uitzonderlijk mathematisch talent had. En het was niet zodanig de wetenschap dat ik over het talent beschikte, dat vreemd was, maar wel de mathematische berekeningen die ik maakte. Ellenlange berekeningen met x'en en y's en kwadraten en logische redeneringen en bewijsvoeringen en nog veel meer. Ik kon het allemaal. Zelfs toen ik vanmorgen wakker werd, had ik een heel helder inzicht in de logica.
In de droom ging ik bijlessen volgen bij mijn professor van Logica van op de VUB. Van Bendegem. Ik zal de man nooit vergeten, maar het was nu toch al enkele maanden geleden dat de man mijn gedachten doorkruiste. Hoedanook, ik ging bijles volgen. Zijn kantoor zat in een gebouw, op de negende verdieping. En ineens stond dat gebouw op Linkeroever, vlak naast het Galgenweel. Begrijpe wie kan.
En toen begon de bijles dus. We hadden eerst een hele sociale babbel, maar voor zover ik me herinner hebben Van Bendegem en ik nooit een persoonlijk gesprek gehad 'in real life', laat staan een sociale babbel. En toen begonnen we dus aan de logica. Ineens kon ik het allemaal ! Je weet wel, van die bewijzen van pagina's-lang, waarbij je twee gegevens krijgt, een te bewijzen gedeelte, en-begin-er-dan-maar-aan. EN IK KON DAT ALLEMAAL. Ik zie de bewerkingen nog voor me. 2x(xy-xz)² en nog een heleboel tekentjes die ik niet op mijn klavier terug vind. Gek toch he? Of vind ik dat als enige gek? Ik vond het wonderbaarlijk, dat ik berekeningen waarover ik al meer dan vier jaar niet meer nagedacht heb, zomaar kon reproduceren. Woordelijk. Letterlijk.
Wat ben ik slim, he !

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage