woensdag, september 05, 2007

Zaad
Er zat een postkaartje in de bus. Een stuk of dertig zwarte mensen die zwaaien. Een Afrikaans tafereel. Bont gekleurde mensen, duidelijk arm, maar met die heel herkenbare, Afrikaanse glimlach. Ik maak er altijd een raadseltje van. Ik bekijk de voorkant van de postkaart, en ik raad van wie ze komt. En dan pas draai ik ze om, om te kijken of het klopt. Meestal is het erg makkelijk, want van de meeste mensen die me een ansichtkaart sturen, weet ik waar ze naartoe trekken op vakantie. Dit was een moeilijke. Wie zit er in Afrika ? Is het wel degelijk Afrika? En zo raar, al die mensen die naar me lijken te zwaaien... Ik zet het kaartje op tafel, en ik zit ernaar te staren. Van wie o wie komt die kaart toch? In mijn hoofd loop ik alle mensen uit mijn nabije en verre omgeving af. Nee, niemand die ik kan bedenken zit in Afrika. Ik geef het op en draai het kaartje dan maar om, op zoek naar de oplossing. Spannend zeg. "Van harte bedankt voor de zaden !", staat er te lezen. Oh, wat fijn ! Ja, ik hoorde een tijd geleden een reportage op de radio over een Gentse professor die tuintjes aanlegde in Zuid-West-Algerije om er groenten en fruit te telen in vluchtelingenkampen. En enkel tropische vruchten en groenten kunnen er overleven, 't is daar nogal warm, ziet u. En de professor vroeg alle luisteraars om gedroogde zaden op te sturen, zodat hij die kan meenemen. Naar Algerije. Nou ! Mooi toch? Ik eet graag meloenen en avocado's en paprika's. Papaya's niet, die vind ik zo korrelig. Nee, die niet. Maar al de rest wel, en als ik de pitjes gewoon weggooi in de gft-bak, kan ik ze eigenlijk net zo goed te drogen leggen en ze dan in een enveloppe versturen, toch? Liefje keek een beetje vreemd op toen hij op een dag thuiskwam en de eettafel gevuld was met zaadjes op borden, maar hij vond het ook een goed plan. En dus stuurde ik zaadjes van meloenen op. En dat had de professor blijkbaar kunnen waarderen, want hij stuurde een bedankingskaartje. En dat vond ik fijn. Er blijkt ook een blog van te bestaan, van de actie. http://zadenvoorleven.wordpress.com/
Allen daarheen ! En droog die pitjes en zaden even, het is echt geen moeite ! En ook al is er maar één mens mee geholpen, da's nuttiger dan de gft-bak vullen...

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage